1878
František Janeček s-a născut pe 23 ianuarie 1878 în Klaster, un mic sat din Boemia (actuala Republică Cehă). A studiat mecanica la Praga, primindu-si diploma de la Colegiul de Inginerie din Berlin.În timp ce slujea pe frontul italian în timpul Primului Război Mondial, el a dezvoltat o serie de modele, patentând peste 60 de invenții – inclusiv o grenadă de mână îmbunătățită, care a devenit o ediție standard pentru armata cehă.
1929
După Primul Război Mondial, cererea de arme a scăzut, astfel încât forța de muncă calificată și fabricile din Europa și-au concentrat tehnicile de producție de precizie pe lumea în curs de dezvoltare a motocicletelor.În 1929, Janiček a fost atras.Combinând primele două litere de la „Janiček” și „Wanderer”, a fost concepută prima motocicletă Jawa – Jawa 500 OHV.
1930
Pentru a servi masele, Janeček știa că are nevoie de o motocicletă ușoară și economică.El l-a recrutat pe GW Patchett – un renumit inginer britanic cu experiență anterioară în curse – pentru a conduce această inițiativă.Din 1930 până la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, Patchett a fost proiectant-șef pentru Jawa.
1931
Primul pas al lui Patchett către o motocicletă universală a fost utilizarea motorului în doi timpi Villiers de 175 cmc. Până în 1933, noul model a decolat – Jawa 175 a devenit cea mai populară motocicletă din Cehoslovacia. Ulterior, Jawa a întrerupt producția de 500cc OHV. Odată cu Villiers, noul Jawa s-a transformat șase cai putere la 3.750 rpm.
1932-1935
Sub Patchett, echipa de cercetare și dezvoltare Jawa a început să proiecteze motoare în interior.Au fost introduse modele suplimentare, bazate în mare parte pe motoare în doi timpi de 250 și 350 cmc. Fabrica a realizat, de asemenea, mașini de curse sofisticate în patru timpi cu came deasupra capului în număr foarte limitat în această perioadă.Aceste mașini au contribuit la stabilirea reputației Jawa pentru inginerie strălucitoare și manevrabilitate excepțională.Această nouă încredere l-a determinat pe Jawa să intre în echipele de curse din fabrică la cursele TT de la Isle of Man în 1932, 1933 și 1935.
1939
Janeček a dezvoltat Jawa 350 SV în patru timpi în parteneriat cu Patchett. În același an, motocicletele Jawa au participat la evenimente consecutive din Insula Man.
1939-1945 Epoca celui de-al doilea război mondial
Declanșarea celui de-al Doilea Război Mondial a pus o pauză în producția de motociclete Jawa, dar nu și în dezvoltarea lor.Deși fabrica Jawa a fost forțată să producă armament sub ocupația nazistă a Cehoslovaciei, Janeček a continuat să lucreze în secret, mânat de pasiunea lui pentru inovație.Următoarea sa gamă de motociclete va fi numită Jawa „Perak” .
1941,lumea a pierdut o legendă !
Janeček a cedat în urma unei boli pe termen lung și și-a dat ultima suflare pe 4 iunie.
1946 - Visul lui Janeček a devenit realitate.
Perak și-a făcut debutul public la Salonul Auto de la Paris din 1946. A câștigat o medalie de aur. Jawa Perak 350 1946 model banner Furci telescopice medalie 1946 Suspensie cu pistonCu suspensie cu piston în spate, furci telescopice în față, un cadru din tub de oțel cu secțiune pătrată și un ambreiaj umed cu mai multe discuri , acum legendar, integrat în cutia de viteze, a permis schimbarea vitezelor fără ambreiaj .Proiectat de J. Josíf și J. Krivka, Perak a fost construit în jurul unui nou motor în doi timpi de 249 cmc și cutie de viteze.
1948 - Cehoslovacia sub control comunist
Jawa a fost naționalizat. Deși exporturile către SUA au scăzut în spatele Cortinei de Fier, exporturile către țările din lumea a treia au crescut.Modelelor în doi timpi li s-au alăturat gemeni avansati OHV de 500cc în patru timpi.
1952 - Era patru timpi
model de banner java 500 ohv 1952Gama Jawa a devenit și mai formidabilă odată cu gemenii avansati OHV de 500 cmc în patru timpi care se alătură modelelor existente în doi timpi.
Anii 60 și 70 campionatul de motocross
Anii 60 și 70 l-au văzut pe Jawa-CZ cucerind lumea motocross și enduro cu asalt, asigurându-și opt primele locuri în probele de șase zile și șase titluri mondiale de motocross.Susținute de succesul legendar în curse și fiabilitatea pe pistă, motocicletele Jawa au fost exportate în 120 de țări de pe tot globul. Jawa s-a aventurat și în cursele rutiere cu motoare exotice în doi timpi într-o configurație V4.
1960-1971 Jawa a încheiat un acord de licență cu Ideal Jawa Ltd.
Fondată de Rustom și Farrokh Irani, firma Ideal Jawa a început să importe motociclete Jawa în India.Recunoscând cererea, Jawa a înființat o fabrică în Mysore în 1961, cu sprijinul regelui de la acea vreme, Jayachamarajendra Wodeyar.p>Între 1961 și 1971, Ideal Jawa a produs 250 Type 353/04 sub licență.Motocicletele Jawa și-au câștigat rapid reputația de a fi robuste, simple și indestructibile.Jawa 250 a fost prima alegere de navetă pentru tinerii din mediul urban – iar mulți curseți curajoși au câștigat acasă pe Jawa 250, inspirați de scena curselor europene.Fariborz Irani, CK Chinappa și Somendar Singh au fost câteva dintre numele de uz casnic care au făcut faimosul brand în cursa cu aceste motociclete pe tot felul de teren.Până în 1971, compania Ideal Jawa a produs și vândut noile motociclete sub numele „Yezdi” cu asistență tehnică de la Jawa.
1970 - 2017
Înlănțuit de restricțiile la export din timpul regimului comunist, Jawa a continuat, ajungând în cele din urmă să supraviețuiască. Multe modele celebre – precum emblematicul californian – au contribuit la menținerea vie a misticii din jurul mărcii. Până în prezent, motocicletele Jawa continuă să fie fabricate în mai multe părți ale Europei.
Din 2018 până în prezent
Motocicletele Jawa sunt fabricate in zilele noastre de către compania cehă Jawa Moto. Această companie a fost înființată în 2018 și a preluat brandul Jawa, relansând producția de motociclete sub acest nume. Motocicletele Jawa fabricate astăzi avand acelasi design clasic specific brandului, dar echipate cu tehnologie modernă, cum ar fi injecția electronică de combustibil și sistemul de frânare cu disc cu ABS. Acestea raman apreciate în special de către pasionații de motociclete retro și de colecționari. Vă mulțumim pentru interesul acordat !